La brukerne hjelpe deg til å bli bedre på universell utforming
Forfatter: Saja Andersson
Avdelingsleder og ekspert på universell utforming av ikt
saja@useit.no
Lesetid 2 minutter
ArtikkelVed å gjøre det lett for brukerne å gi tilbakemeldinger, kan dere raskere tilby bedre og mer tilgjengelige nettsider og digitale tjenester.
Brukere av nettsteder og digitale tjenester er ikke ansvarlig for å lære utviklere, designere eller eiere hvordan de skal lage digitale produkter som er universelt utformet. Men brukerne kan være med å påvirke og si fra når de digitale tjenestene ikke fungerer.
Alle offentlige virksomheter har krav om å publisere en tilgjengelighetserklæring på sine nettsider og digitale tjenester. I denne erklæringen skal det også være en tilbakemeldingsfunksjon hvor brukere kan melde fra om ting som ikke fungerer.
Tanken med tilbakemeldingsfunksjonen er at brukere kan være med å påvirke slik at offentlig sektor får beskjed om når deres tjenester ikke fungerer. Ved å bruke tilbakemeldingene får de konkrete problemer å løse.
Brukerne synes det kan være vanskelig å gi tilbakemeldinger
Et nettsted eller digital tjeneste kan rent teknisk være innenfor regelverket for universell utforming. Likevel ser vi at det ofte ikke fungerer godt nok for faktiske brukere i den virkelige verden. Derfor er reelle tilbakemeldinger så verdifulle og så viktige.
En utfordring er at mange som opplever hindringer ikke gir beskjed om utfordringene de møter.
En årsak kan være at brukerne ikke er vant med å gi tilbakemeldinger eller forventer ikke noe annet. En annen årsak er at det er vanskelig å vite hvordan man gir konkrete tilbakemeldinger.
Vi anbefaler derfor at eiere av nettsteder og digitale tjenester gjør det lett for brukerne å gi tilbakemeldinger på hva som ikke funker. Slik kan dere raskere lage digitale produkter som fungerer for alle!
Les mer: Digitalt utenforskap et stort samfunnsproblem
Les mer: God universell utforming handler om mer enn regelverk