Et fargehjul, illustrasjon.
Useit tester e-handel

4: Farge brukes ikke alene for å formidle informasjon

Hvorfor er dette viktig?

I dag er det anslått at opptil 8 % av alle menn i Norge er fargeblinde, mens denne utfordringen gjelder for mindre enn 1 % av alle kvinner.

Derfor er det viktig å unngå å bruke bare farger for å formidle informasjon, for eksempel i forbindelse med lagerstatus eller feilmeldinger. Dersom dette ikke tas hensyn til, kan brukere med nedsatt fargesyn eller andre synsvansker oppleve vanskeligheter med å forstå informasjonen – eller til og med gå glipp av den.

Resultater

Farger blir brukt på en ikke-universelt utformet måte på 17 av de 20 undersøkte nettsidene.

En gjenganger er at lenker kun blir uthevet ved hjelp av forskjellige farger, noe som gjør det vanskelig for brukere med nedsatt fargesyn å skille lenkene fra vanlig brødtekst.

Et annet problem er at feil som oppstår ved utfyllinger av skjemaer kun indikeres ved at teksten blir rød. Dette kan være problematisk for brukere med visuelle utfordringer som ikke er i stand til å oppfatte fargeendringen.

  • 1.4.1 Use of Color (A)
To bokser der den ene er i farge og den andre i gråskala. Begge boksene har en lenke som bare skiller seg ut med farge. Lenken i gråskala er knapt synlig, illustrasjon.

Vil du vite statusen for universell utforming for din app eller nettside?

Ta kontakt med oss, så avtaler vi et uforpliktende møte og gjennomfører en live-gjennomgang.